Ordinacija Medium.ba

Kako skinuti temperaturu (prirodno i bez lijekova)

temperatura, groznica, termometar

Povišena temperatura nije retkost i sasvim sigurno ste je imali i desiće se da je opet imate. U te svrhe, evo najboljih načina kako skinuti temperaturu.

Normalna tjelesna temperatura mjerena u usnoj šupljini kreće se između 36,8°C ± 0,4°C. Najniže vrijednosti u većine osoba mjere su u 6 sati ujutro, a najviše vrijednosti mjere su između 16 i 18 sati poslijepodne. Blago povišenu tjelesnu temperaturu liječnici ne preporučuju smanjivati jer bi se tako bolest koja je uzrok groznice mogla produljiti. Također, neki liječnici smatraju kako skidanje temperature ometa naš imunološki sustav da odradi svoj posao. Virusi koji uzrokuju prehlade i druge respiratorne infekcije napreduju na normalnoj tjelesnoj temperaturi. Izazivanjem stanja blago povišene temperature vaše tijelo možda želi eliminirati virus.

Sposobnost organizma da razvija visoke temperature često ukazuje na vitalnost i snažan organizam.

Treba razlikovati blago povišenu temperaturu, koja pogoduje ubrzanju metabolizma što pomaže u borbi protiv upala i infekcija. Virusi koji najčešće uzrokuju prehlade i ostale respiratorne infekcije napreduju pri normalnoj tjelesnoj temperaturi, dok izazivanjem stanja blago povišene tjelesne temperature organizam eliminira virus.

Naime, metabolički procesi se ubrzavaju, povećava se proizvodnja interferona koji sprečavaju razvoj virusa i količina željeza u plazmi se smanjuje, a to je bitno za sprečavanje rasta bakterija.

Ipak iznad određene granice, visoka temperatura može biti opasna. Temperatura iznad 40C se smatra vrlo opasnom i zahtjeva hitnu intervenciju. Visoka temperatura, odnosno groznica koja se javlja pri temperaturi od 39,4 do 41,1 stupnja, snižava se lijekovima, oblozima i tuširanjem mlakom vodom. Liječničku pomoć treba zatražiti kad tjelesna temperatura dosegne 40 stupnjeva i ne spušta se bez lijekova ni nakon tri dana, a popraćena je osjećajem jake iscrpljenosti. Visoka temperatura može prouzročiti halucinacije, zbunjenost, razdražljivost i konvulzije.

Ako temperatura ostane na tom nivou duže vremena, može izazvati oštećenja mozga, konvulzije, čak i smrt. 

Preporučeno čitanje:

Prvi korak kod visoke temperature
 

Ako imate visoku temperaturu najbolje je da ne jedete krutu hranu i da pijete što više tekućine – naprimjer čaj, voćni sok ili vodu sa limunom.

Topla tekućina će potaknuti znojenje –  prirodan mehanizam hlađenja tijela koji također oslobađa organizam od toksina.

Možete napraviti i poseban čaj koji potiče znojenje – 1 čajnu žlicu mačje metvice (nepeta cataria), resnika (Eupatorium perfoliatum), mente i kadulje prelijte sa 1L vrele vode i procijedite nakon 10 minuta.

Pijte 1 šalicu čaja svakih sat vremena.

Čime skinuti temperaturu prirodnim putem?

Tuširanje

Ovaj metod je primenjiv za sve uzraste, pa čak i kod beba, jer voda oduzima telu znatnu količinu toplote. Ipak, pogrešno je koristiti hladnu ili čak ledenu vodu. Tuširati se treba isključivo mlakom, dva do tri puta na dan, a mogu se stavljati i oblozi.

Alkohol (rakija)

Za skidanje temperature medicinskim alkoholom ili rakijom (najbolje komovicom) još naše bake znale. Međutim, da ne bi došlo do oštećenja kože, važno je razblažiti alkohol u razmeri 1 na prema 5 s toplom vodom. Potrebno je da izmasirate stopala i dlanove alkoholom (a možete i druga tzv. “pulsna” mesta na telu). Takođe, može i da se navlaži i bolesnik masira od vrata niz kičmeni stub.

Prirodni aspirin

Mnogi koriste farmaceutski aspirin za skidanje temperature. Vjerovatno malo ko zna da badem, breza i vrba sadrže salicin – prirodni aspirin. Koristite ih u čajevima.

Bijeli luk ili češnjak

Zar ste mislili da se nešto ne može riješiti bijelim lukom? Luk pomaže u skidanju temperature jer podstiče znojenje i uklanjanje toksina iz tijela, a uz to djeluje antivirusno i antibakterijski.

  • 2 velika češnja ogulite i zgnječite, pa pomiješajte sa 2 kašike maslinovog ulja. Mješavinu lagano zagrijte i nanesite na tabane. Umotajte stopala gazom pa ostavite preko noći.
  • 1 češanj ogulite i fino usitnite, stavite u šolju i prelijte vrelom vodom. Neka odstoji 10 minuta, a potom iscjedite i polako pijuckajte. Preporučuje se dva puta na dan.

Crveni luk

Za skidanje temperture dobar je i crveni luk. Luk sitno nasjeckajte, pa ga pomiješajte s malo maslinovog ulja i morske soli. Nanesite na tabane pa umotajte gazom. Zamijenite oblog čim se ugrije.

Obloge možete pripremiti i tako da luk narežete na kriške pa ga stavite na tabane i učvrstite tkaninom ili obujete čarape preko.

Krompir

Iako je poznato da, ako se pojede, sirova krtola izaziva groznicu, ako se koristi za spoljnu upotrebu zapravo je vrlo moćan lek. Stavljaju se kriške krompira na čelo ili se ide na spavanje s izrendanim krompirom u čarapi. Obloge menjati čim se krompir osuši.

Obloge od kupusa efikasne za skidanje temperature

Od glavice kupusa odvojite list, malo ga “istucite” da pusti vlagu pa ga stavite na čelo, vrat ili potiljak. Kada se ugrije, po potrebi ga zamijenite novim.

Sok od grožđica

Grožđice su bogate takozvanim fitohemikalijama koje imaju snažno protuupalno dejstvo, pa djeluju kao energetski tonik ako imate povišenu temperaturu.

Natopite šaku grožđica u pola šolje vode i ostavite ih da omekšaju (otprilike jedan sat). Zgnječite grožđice u vodi pa iscjedite. U dobijeni sok možete dodati iscjeđen sok od pola limuna ili limete. Pijte dva puta dnevno.

Preporučeno čitanje:

Mokre čarape

Jedan od najustaljenijih načina prirodnog skidanja temperature jesu mokre čarape. Pokvasite čarape mlakom vodom i obujte. Ukoliko vam nije prijatno biti u mokrim čarapa, alternativa je da noge umotate mokrim peškirom ili tkaninom.

Skidanje temperature jabukovim sirćetom

Jabukovo sirće se često koristi za prirodno skidanje temperature. Primjena može biti na nekoliko načina:

  • U kombinaciji sa kukuruznim brašnom – napravi se pasta od kukuruznog brašna i jabukovog sirćeta i stavi na stopala.
  • Obloge od jabukovog sirćeta prave se u kombinaciji sa vodom (omjer 2/3 vode i 1/3 sirćeta), te stavljaju na čelo, stopala i zglobove.
  • Jabukovo sirće za skidanje temperature možete i piti tako što pomiješate 2 kašičice jabukovog sirćeta i 1 kašičicu meda u čaši vode. Pijte 2-3 puta dnevno.
  • Natopite čarape jabukovim sirćetom i obujte. Nakon određenog vremena, ponovo natopite čarape.

Voda, supe i sokovi bez šećera

Za vrijeme borbe protiv infekcije tijelo trpi i umara se. Sasvim je normalno da dođe do dehidracije koja zahtijeva da se u tijelo unosi što više tekućine. Najbolje bi bilo da pijete vodu, čajeve i sokove koji nisu zaslađeni. Možete raditi smoothije od voća bez šećera, samo pazite da dnevno popijete barem dvije litre vode. Voćni, nezaslađeni sokovi pomoći će organizmu i radi antioksidansa i vitamina koji se nalaze u njima. Povrtne, bistre juhe također su odlična opcija jer su pune vitamina, a i velika su porcija tekućine. Pronašli smo jedan od boljih recepata za finu pileću povrtnu juhu.

Potrebni sastojci:

1 pile srednje veličine

4 mrkve

20-ak dag celera u korijenu

2 korijena peršina

Crveni luk

loading...

6 zrna papra

2 listića vegete

Sol

Lišće peršina

Priprema:

Vodu stavite u lonac i pričekajte da zaključa. Pile narežite na 12 komada i operite ga pod hladnom vodom. U vodu koja je zaključala stavite korjenasto povrće, luk koji ste prije toga prepržili, papar i lovor. Kada voda zakipi dodajte piletinu. Ostavite da se tako kuha oko sat i pol. Poklopite lonac. Na pola kuhanja dodajte vegetu i sol po vlastitoj želji. Ako želite možete napraviti i griz knedlice koje stavite na kuhanje 15ak minuta prije kraja kuhanja juhe.

Napravite čaj koji podstiče znojenje

Efikasan čaj za znojenje možete napraviti i sami. Sve što vam je potrebno je:

  • Kašičica mačje metvice (mačje trave)
  • Kašičica konopljuše
  • Kašičica mente
  • Kašičica kadulje

Čaj pravite tako što u šerpu istresete sve sastojke i prelijepe litrom vrele vode, te procijedite nakon 10 minuta. Pijte jednu šolju čaja na svakih sat do sat i po vremena.

Čaj od đumbira

Stavite pola kašičice svježe narendanog đumbira u šolju vrele vode i ostavite 10 minuta. Zasladite medom, te iscjedite malo limuna. Pijte čaj 2-3 puta dnevno.

Đumbir ne morate koristiti samo putem čaja. Napunite kadu mlakom vodom, dodajte 2 kašike đumbira u prahu i dobro promiješajte. Kupajte se 10 minuta. Đumbir će podstaći znojenje i smanjiti groznicu.

Biljni čajevi

Za lakše sniženje temperature preporučuju se čajevi od sljedećih biljaka: bosiljka, bazge, lipe, kadulje, kamilice, metvice, stolisnika, šafrana, boražine, peršuna, majčine dušice, gorušice, origana, mažurana.

Kora drena

Stanovnici Južne Karoline protiv groznice upotrebljavaju koru drena i rašeljke (Prunus serotina), natopljenu u viskiju.

Eukaliptus

Australijsko eukaliptusovo drvo daje mirišljavo ulje za koje se kaže da pomaže kod visoke temperature.

loading...

Malina, brusnica i pasji trn

Stanovnici Rusije protiv groznice prave topao napitak od maline, brusnice ili pasjeg trna.

Jednu čašu malina/brusnice/pasjeg trna zdrobiti uz pomoć drvene žlice i iscijediti sok.

Ostatak voća zaliti sa 1 L vode i prokuhati. Malo ohladiti, dodati iscijeđeni sok i nekoliko žlica meda. Napitak piti topao, jednu čašu svakih 30-40 minuta. 

Stopala premažite bjelanjcima

Uzmite dva jaja i odvojite bjelanjke. Stopala namažite bjelanjcima, a potom obujte čarape ili stopala umotajte peškirom ili nekom drugom tkaninom.

Jedite laganu hranu bogatu mineralima

Sa povišenom temperaturom uglavnom dolazi do opadanja apetita. Ne treba da se silite da jedete mnogo. Važnije je da jedete hranu koja će vam pružiti odgovarajuće minerale s obzirom da je vaš imuni sistem narušen. Vaša ishrana treba da se zasniva na vitaminima. Dakle, što više voća i povrća, a što manje nezdravih namirnica.

Šta treba da izbjegavate kada imate temperaturu?

Postoji niz stvari koje osoba sa povišenom telesnom temperaturom uvek radi, a one nisu poželjne. Možda niste obratili pažnju da vam takve stvari samo škode, ali evo prilike da ih sada imate na umu.

  1. Najvažnije je da izbjegnete strah i paniku, jer njima nema mjesta u ovoj situaciji. Koliko je važno da preduzmete konkretne mere, toliko je bitno i da ostanete smireni i pozitivni (ma koliko to zvučalo ironično i apsurdno, zaista je važno). Poznato je da strah blokira racionalno razmišljanje, te ćete samo zakomplikovati stvari.
  2. Nemojte se umotavati u ćebe i dodatno utopljavati. Ovo je sasvim pogrešna navika, a ljudi je najčešće praktikuju. Naravno da vam dodatni pokrivači, ćebad, vuneni džemperi i jakne neće pomoći da skinete temperaturu. Time samo dodatno zagrevate telo, i iako imate osećaj da vam je lakše i toplije, samo pogoršavate svoje stanje.
  3. Nemojte dodatno utopljavati prostoriju u kojoj ste. Kao što je pogrešno da se dodatno ušuškate u toplu posteljinu, tako je pogrešno i svako utopljavanje prostorije. Dakle, ako imate povišenu temperature, rashladite sobu, otvorite  prozore i redovno provetravajte prostoriju. Neophodno je da udišete svež vazduh. Stoga, ovo nije ni najmanje nevažan i sporedan postupak.
  4. Izbjegavajte dodatna umaranja i fizički napor. Nepoželjno stanje u koje vas dovodi povišena telesna temperatura, dovoljno je da budete malaksali, usporeni, bezvoljni. Najmanje se preporučuje da se baš tada fizički naprežete. Sve i da hoćete, imunitet pod jakom temperaturom brzo slabi, te imate osećaj kako gubite snagu u rukama i nogama. Zato je poželjno da mirujete, ležite, odmarate sve dok se temperatura ne spusti.

Kada i kako mjeriti temperaturu

Temperatura se može mjeriti aksilarno, rektalno ili pod jezikom. Povišena temperatura iznad 38°C treba se spuštati, dok se temperature iznad 37°C ne trebaju snižavati kod odraslih. Kod djece se povišena temperatura smatra iznad 37,7 °C. Toplina tijela oscilirat će kroz dan, što je sasvim normalno, radi čega je jako bitno kada se temperatura mjeri. Kod zdravih ljudi promjene ne prelaze 0,6°C. Najviša razina bit će od 17-20 sati, a najmanja ujutro od 3-5 sati. Kod žena je uobičajena povišena tjelesna temperatura za vrijeme ovulacije kada se podiže za oko 0,5°C.

Što izbjegavati kad je visoka tjelesna temperatura?

Kad imate povišenu tjelesnu temperaturu trebali biste izbjegavati:

  • fizičko naprezanje,
  • konzumaciju alkohola ili kofeinskih napitaka,
  • znojnu odjeću zamijenite suhom (nemojte se natrpavati odjećom da namjerno “iznojite toksine”),
  • prekinite bilo kakve dijete i izgladnjivanja, jedite pravilno, raznovrsno i pomalo koliko Vam apetit omogućava.

Izvori:

  1. Fever. Mayo Clinic.
  2. Fever (in Adults). emedicinehealth.

loading...

Oglasi

Oglasi

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.