Ordinacija Medium.ba

Giht i dijeta – prehranom protiv gihta

Giht je vrsta artritisa, upalnog stanja zglobova. Utječe na oko 8,3 milijuna ljudi samo u SAD-u.

Osobe s gihtom doživljavaju iznenadne i jake napade boli, oteklina i upale zglobova.

Srećom, giht se može kontrolirati lijekovima, prehranom prilagođenom gihtu i promjenama životnog stila.

Ovaj članak govori o najboljoj prehrani protiv gihta i namirnica koje treba izbjegavati, potkrijepljeno istraživanjima.

Šta je giht?

Giht je vrsta artritisa koja uključuje nagle bolove, oticanje i upalu zglobova.

Gotovo polovica slučajeva gihta utječe na velike nožne prste, dok ostali slučajevi utječu na prste, zapešća, koljena i pete.

Simptomi gihta ili “napadi” pojavljuju se kada je previše mokraćne kiseline u krvi. Mokraćna kiselina je otpadni produkt koji tijelo stvara kada probavlja određenu hranu.

Kada je razina mokraćne kiseline visoka, kristali iste mogu se nakupiti u vašim zglobovima. Ovaj postupak pokreće oticanje, upalu i intenzivnu bol.

Napadi gihta obično se javljaju noću i traju 3-10 dana.

Većina ljudi koji imaju ovo stanje imaju ove simptome jer njihova tijela ne mogu učinkovito ukloniti višak mokraćne kiseline. To omogućava da se mokraćna kiselina akumulira, kristalizira i taloži u zglobovima.

Ostali s gihtom stvaraju previše mokraćne kiseline zbog genetike ili njihove prehrane.

SAŽETAK:
Giht je vrsta artritisa koja uključuje nagle bolove, oticanje i upalu zglobova. To se događa kada ima previše mokraćne kiseline u krvi, zbog čega se talog u zglobovima taloži kao kristali.

Kako hrana utječe na giht?

Ako imate giht, određena hrana može izazvati napad povećavanjem razine mokraćne kiseline.

Hrana koja se aktivira obično je bogata purinima, tvari koja se prirodno nalazi u namirnicama. Kada probavljate purine, vaše tijelo stvara mokraćnu kiselinu kao otpadni proizvod.

To ne zabrinjava zdrave ljude, jer učinkovito uklanjaju višak mokraćne kiseline iz tijela.

Međutim, osobe s gihtom ne mogu učinkovito ukloniti višak mokraćne kiseline. Dakle, dijeta sa visokim stupnjem purina može dozvoliti nakupljanje mokraćne kiseline i izazvati napad gihta.

Srećom, istraživanja pokazuju da ograničenje hrane s visokom razinom purina i uzimanje odgovarajućeg lijeka može spriječiti napade gihta.

Namirnice koje najčešće izazivaju napade gihta uključuju meso, crveno meso, plodove mora, alkohol i pivo. Sadrže umjereno do visoku količinu purina.

No, postoji jedno izuzeće od ovog pravila. Istraživanja pokazuju da povrće s visokim purinom ne izaziva napade gihta.

Zanimljivo je da napitci zaslađeni fruktozom i šećerom mogu povećati rizik od napada gihta i gihta iako nisu bogati purinima.

Umjesto toga, mogu povisiti razinu mokraćne kiseline ubrzavanjem nekoliko staničnih procesa.

Na primjer, studija koja je obuhvatila preko 125.000 sudionika otkrila je da su ljudi koji su konzumirali najviše fruktoze imali 62% veći rizik od razvoja gihta.

S druge strane, istraživanje pokazuje da mliječni proizvodi s niskim udjelom masti, sojini proizvodi i dodaci vitamina C mogu pomoći u sprečavanju napada gihta smanjujući razinu mokraćne kiseline u krvi..

Čini se da mliječni proizvodi s punom masnoćom i visokim udjelom masnoće ne utječu na razinu mokraćne kiseline.

SAŽETAK:
Hrana može ili povećati ili smanjiti razinu mokraćne kiseline, ovisno o njihovom sadržaju u purinu. Međutim, fruktoza vam može povećati razinu mokraćne kiseline iako nije bogata purinom.

Koje biste namirnice trebali izbjegavati?

Ako ste osjetljivi na iznenadne napade gihta, izbjegavajte glavne krivce – hranu s visokim sadržajem purina.

Riječ je o namirnicama koje sadrže više od 200 mg purina na 3,5 grama (100 grama).

Također biste trebali izbjegavati namirnice s visokim sadržajem fruktoze, kao i umjereno visoke količine purina, koje sadrže 150–200 mg purina na 3,5 unce. To može izazvati napad gihta.

Slijedi nekoliko glavnih namirnica s visokom razinom purina, umjereno s visokom razinom purine i namirnica s visokim sadržajem fruktoze koje treba izbjegavati:

  • Sva jela od organa: Uključuju jetru, bubrege, slatki kruh i mozak
  • Meso divljači: Primjeri uključuju fazan, teletinu i divljač
  • Ribe: haringe, pastrmke, skuše, tunjevine, sardine, inćuni, pire i još mnogo toga
  • Ostale plodove mora: školjke, rakovi, škampi i ikre
  • Šećerna pića: Posebno voćni sokovi i slatke sode
  • Dodani šećer: Med, nektar agave i kukuruzni sirup s visokim sadržajem fruktoze
  • Kvasac: Prehrambeni kvasac, pivski kvas i ostali dodaci kvascima
  • Uz to, treba izbjegavati rafinirane ugljikohidrate poput bijelog hljeba, kolača i kolačića. Iako nisu bogati purinima ili fruktozom, oni imaju malo hranjivih sastojaka i mogu vam povisiti razinu mokraćne kiseline.

SAŽETAK:
Ako imate giht, trebali biste izbjegavati hranu poput jela od mesa, divljači, ribe i morskih plodova, slatkih napitaka, rafiniranih ugljikohidrata, dodanih šećera i kvasca.

Koje biste namirnice trebali jesti?

Iako prehrana prilagođena gihtu eliminira mnoge namirnice, još uvijek možete uživati ​​u hrani s malo pročišćenih sastojaka.

Hrana se smatra niskom purinom kada sadrži manje od 100 mg purina na 100 grama.

Evo nekoliko namirnica s niskom razinom čistoće koje su općenito sigurne za oboljele od gihta:

  • Voće: Sva voća uglavnom je dobra za gihte. Trešnje mogu čak pomoći u sprečavanju napada snižavanjem razine mokraćne kiseline i smanjenjem upale.
  • Povrće: Svo povrće je u redu, uključujući krumpir, grašak, gljive, patlidžane i tamnozeleno lisnato povrće.
  • Mahunarke: Sve mahunarke su u redu, uključujući leću, grah, soju i tofu.
  • Orašasti plodovi: svi orašasti plodovi i sjemenke.
  • Cjelovite žitarice: To uključuje zob, smeđu rižu i ječam.
  • Mliječni proizvodi: Sva mliječna mlijeka su sigurna, ali čini se da su mliječni proizvodi s malo masti posebno korisni.
  • jaja
  • Pića: Kava, čaj i zeleni čaj.
  • Bilje i začini: svo bilje i začini.
  • Ulja na biljnoj bazi: Uključuju ulja kanjola, kokosa, masline i lana.

Namirnice koje možete jesti umjereno

Osim crvenog mesa, divljači i određene ribe, većina mesa može se konzumirati umjereno. Trebalo bi se ograničiti na 115–170 grama ovih nekoliko puta tjedno.

Sadrže umjerenu količinu purina, što se smatra 100–200 mg na 100 grama. Dakle, jedenje previše njih može izazvati napad gihta.

  • Meso: uključuje piletinu, govedinu, svinjetinu i janjetinu.
  • Ostala riba: Svježi ili konzervirani losos obično sadrži niže razine purina od većine ostalih riba.

SAŽETAK:
Hrana koju biste trebali jesti s gihtom uključuje svo voće i povrće, cjelovite žitarice, mliječne proizvode s niskim udjelom masti, jaja i većinu pića. Ograničite konzumaciju mesa bez riba i ribe poput lososa na obroke od 4 do 6 unci (115-170 grama) nekoliko puta tjedno.

Primjer sedmičnog jelovnika za giht

Jedenje prehrane prilagođene gihtu pomoći će vam da ublažite bol i oticanje, a istovremeno će spriječiti napade.

Evo primjera izbornika prilagođenog gihtu u trajanju od tjedan dana.

ponedjeljak

Doručak: Zob s grčkim jogurtom i 1/4 šalice (oko 31 grama) bobica.
Ručak: Quinoa salata s kuhanim jajima i svježim povrćem.
Večera: Cijela pšenična tjestenina s pečenom piletinom, špinatom, paprikom i feta sirom s niskim udjelom masti.

utorak

Doručak: Smoothie s 1/2 šalice (74 grama) borovnica, 1/2 šalice (15 grama) špinata, 1/4 šalice (59 ml) grčkog jogurta i 1/4 šalice (59 ml) mlijeka s niskim udjelom masnoće.
Ručak: Cjeloviti sendvič s jajima i salatom.
Večera: Pržena piletina i povrće sa smeđom rižom.

srijeda

Doručak: zob – 1/3 šalice (27 grama) valjani zob, 1/4 šalice (59 ml) grčki jogurt, 1/3 šalice (79 ml) mlijeka s niskim udjelom masnoće, 1 žlica sjemenki chia, 1 žlica / 4 šalice (oko 31 grama) bobica i 1/4 kašičice (1,2 ml) ekstrakta vanilije. Ostavite da sjedne preko noći.
Ručak: slanutak i svježe povrće u omotu od cijele pšenice.
Večera: Biljkasti losos sa šparogama i cherry rajčicama.

četvrtak

Doručak: Noćni chia sjemenki puding – 2 žlice (28 grama) chia sjemenki, 1 šalica (240 ml) grčkog jogurta i 1/2 žlice (2,5 ml) ekstrakta vanilije s narezanim plodovima po vašem izboru. Ostavite da preko noći sjedne u posudi ili zidu.
Ručak: Preostali losos sa salatom.
Večera: Quinoa, špinat, patlidžan i feta salata.

petak

Doručak: Francuski tost sa jagodama.
Ručak: Cjeloviti sendvič s kuhanim jajima i salatom.
Večera: Prženi tofu i povrće sa smeđom rižom.

subota

Doručak: Frittata od gljiva i tikvica.
Ručak: Preostali prženi tofu i smeđa riža.
Večera: Domaći pileći hamburger sa svježom salatom.

nedjelja

Doručak: omlet s dva jaja sa špinatom i gljivama.
Ručak: slanutak i svježe povrće u omotu od cijele pšenice.
Večera: Jaja u obliku jaja – kajgana sa špinatom i paprikom na tortilji od pune pšenice.

SAŽETAK:
Dijeta pogodna za gihte ima obilje mogućnosti za zdrav i ukusan jelovnik. Poglavlje iznad nudi primjerak izbornika prilagođenog gihta tijekom jednog tjedna.

Druge promjene u načinu života koje možete izvršiti

Osim vaše prehrane, postoji nekoliko promjena u načinu života koji vam mogu smanjiti rizik od napada gihta i gihta.

Smršavite

Ako imate giht, nošenje prekomjerne težine može povećati rizik od napada gihta.

To je zbog toga što vas višak kilograma može učiniti otpornijima na inzulin, što dovodi do inzulinske rezistencije. U tim slučajevima tijelo ne može pravilno koristiti inzulin za uklanjanje šećera iz krvi. Inzulinska rezistencija također potiče visoku razinu mokraćne kiseline.

Istraživanja pokazuju da gubitak kilograma može pomoći u smanjenju otpornosti na inzulin i snižavanju razine mokraćne kiseline.

U tom smislu, izbjegavajte dijetalnu dijetu – to jest, pokušajte vrlo brzo smršaviti jedući vrlo malo. Istraživanja pokazuju da brzi gubitak težine može povećati rizik od napada gihta (29Trustrirani izvor, 30Trustrirani izvor, 31Trustrirani izvor).

Vježbajte više

Redovita tjelovježba još je jedan način sprječavanja napada gihta.

Ne samo da vam vježbanje može pomoći u održavanju zdrave težine, već može i održati nisku razinu mokraćne kiseline.

Jedno je istraživanje u 228 muškaraca otkrilo da oni koji trče više od 8 kilometara dnevno imaju 50% manji rizik od gihta. To je dijelom i zbog manje težine.

Ostanite hidrirani

Biti hidratiziran može pomoći smanjiti rizik od napada gihta.

loading...

To je zato što odgovarajući unos vode pomaže tijelu da ukloni višak mokraćne kiseline iz krvi, ispirajući je mokraćom.

Ako vježbate puno, onda je još važnije ostati hidriran, jer kroz znoj možete izgubiti puno vode.

Ograničite unos alkohola

Alkohol je čest pokretač napada gihta.

To je zato što tijelo može dati prednost uklanjanju alkohola nad uklanjanjem mokraćne kiseline, ostavljajući mokraćna kiselina da se nakuplja i formira kristale.

Jedno istraživanje koje je obuhvatilo 724 osobe otkrilo je da konzumiranje vina, piva ili alkoholnih pića povećava rizik od napada gihta. Jedno do dva pića dnevno povećala su rizik za 36%, a dva do četiri pića dnevno povećala su ga za 51%.

Isprobajte dodatak vitamina C

Istraživanja pokazuju da dodaci vitamina C mogu pomoći u sprečavanju napada gihta snižavanjem razine mokraćne kiseline.

Čini se da vitamin C to čini pomažući bubrezima da uklone više mokraćne kiseline u urinu.

Međutim, jedno je istraživanje otkrilo da suplementi vitamina C nisu utjecali na giht.

Istraživanje dodataka vitamina C kod gihta novo je, pa je potrebno još istraživanja prije nego što se mogu donijeti snažni zaključci.

SAŽETAK:
Gubitak kilograma, vježbanje, zadržavanje hidratacije, ograničavanje alkohola i eventualno uzimanje vitamina C također mogu pomoći u sprečavanju napada gihta.

Zaključak

Giht je vrsta artritisa koji uključuje nagle bolove, oticanje i upalu zglobova.

Srećom, prehrana prilagođena gihtu može pomoći ublažavanju njenih simptoma.

Hrana i pića koji često izazivaju napade gihta uključuju organo meso, jela od divljači, neke vrste ribe, voćni sok, slatke sode i alkohol.

S druge strane, voće, povrće, cjelovite žitarice, soja i mliječni proizvodi s malo masti mogu pomoći u sprječavanju napada gihta snižavanjem razine mokraćne kiseline.

Nekoliko drugih promjena u načinu života koje mogu pomoći u sprečavanju napada gihta uključuju održavanje zdrave tjelesne težine, vježbanje, zadržavanje hidratacije, pijenje manje alkohola i eventualno uzimanje dodataka vitamina C.

loading...

Oglasi

Oglasi

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.